Voodoo
Ak sa spýtate stoviek voodoo kňazov, čo je voodoo, budete počuť sto rôznych odpovedí. Kmeň slova „voda“,z ktorého pochádza slovo Hati „voodoo“, patrí africkému jazyku Fon. Hovorí sa aj v spolkovej krajine Benin. Voda v preklade znamená „božstvo“ alebo „idol“.
HISTÓRIA VOODOO
História Voodoa siaha až do roku 1967, kedy Španieli začali dovážať čiernych otrokov z Afriky do svojich kolónií. Kruté zaobchádzanie s otrokmi viedlo k častej vzbure a útekom, utečenci našli útočisko v horách a vytvorili komunitu Maroon. V týchto kolóniách sa zachovali pôvodné tradície a presvedčenia. Mnoho božstiev afrických kmeňov, ako sú fon a Ewe kmene Dahamoy, začali byť uctievané komunitou. Znaky preživších Indov mali čiastočný vplyv na vieru tu. Kolonisti sa snažili potlačiť toto vznikajúce náboženstvo, napríklad zákaz ikonických tancov okolo ohňa, kňažky a kňažky boli vykonané bez milosti. V roku 1791 viedol Dutty Boukman veľké povstanie spojené s najdôležitejšou ceremóniou voodoo na Haiti vôbec.
Od roku 1915 sa začali objavovať prvé stereotypy okolo Voodoa, ako je kanibalizmus, chodiace mŕtvoly a zvuk bubnov. Proti tomuto náboženstvu sa postavila katolícka cirkev.
Od 90. rokov 20. rokov sa Voodoo stalo pozitívnejším vzhľadom na náboženskú tradíciu Haiti, ktorá priťahuje mnoho turistov do krajiny, a je pravdepodobné, že to tak bude aj naďalej.
BONDYE A LWA
Voodoo uznáva jediného boha, ktorého nazýva Bondym z francúzskeho „Bon Dieu“, preloženého ako „Dobrý Boh“. Lwa považuje anjelov a svätých za svojich služobníkov.
Bondye stvoril svet, ale potom odovzdal svoju prácu svojim služobníkom a teraz je vzdialený a neusaduteľný. Hoci sa tento koncept niekedy označuje ako kresťanský, zodpovedá mnohým africkým náboženstvám, z ktorých voodoo pochádza.
Ústredným bodom Voodoo sú duchovia lwa. Veriaci voodoo im slúžia a očakávajú, že im budú slúžiť na oplátku. Lwa je rozdelená do niekoľkých rodín, z ktorých je pravdepodobne 21, medzi ktoré patrí hlavne mierne temperamentná Rada Lwa, Lwa Naga,násilná lwa Petwo aduchovia mŕtvych, lwa Ghede.
Každý uctievač Voodoo má svojho najbližšieho ducha. Samozrejme, každý človek môže vyznávať mnoho ďalších duchov. Lwa však nemôže byť spochybnená svojvoľne, ale na základe charakteru alebo osudu. Akých duchov napadnúť možno nájsť na obrade alebo vo sne. Nazývajú sa aj duchovia pokrvných predkov.
KULT
Väčšina veriacich nie je privy. Iniciácia nie je potrebná pre službu spoločnosti Lwa.
Zasvätení alebo kňazi sú zodpovední za udržiavanie rituálov, piesní a udržiavanie dobrých vzťahov medzi duchmi a ľudskou spoločnosťou. Kňažky sa nazývajú „houngan“ a kňažky sa nazývajú „mambo“. Nižšie sú uvedené „hounsi“, ktorí pomáhajú kňazom v obradoch.
Dôležitou súčasťou kultu sú aj tvary „vevé“ a rituálne špargle „asson“ a „cha-cha“. Rituály sa konajú aj vo svätyniach nazývaných „peristyl“.
BOHOSLUŽBA
Haitská bohoslužby sa začína niekoľkými dňami komplexnej prípravy, ktorá zahŕňa vybudovanie rituálneho oltára, prípravu a varenie hydiny a iných jedál.
Ceremónia sa začína niekoľkými katolíckymi modlitbami a piesňami vo francúzštine. Pokračuje litániou kreolského a niektorého afrického jazyka, ktorý sa obracia na všetkých svätých, ktorí uctievajú domácnosť. Nasleduje veršová modlitba. Po ďalšom otvorení piesní prichádzajú piesne pre všetkých jednotlivých duchov. Pri spievaní piesní prichádzajú jednotlivé lwas a zúčastňujú sa stretnutí tým, že si sadú s prítomným a rozprávajú sa a konajú prostredníctvom nich. Každá z nich počuje pozdravy od prítomných zasvätených a poskytuje interpretácie, rady a duchovnú útechu tým, ktorí ho žiadajú o pomoc. Obrad trvá niekoľko hodín až do rána nasledujúceho dňa. V každom dome veriacich je vyhradený jeden alebo viac stolov pre predkov a lwa, na ktorých sú obrázky a sošky, parfumy, jedlo a ďalšie veci, ktoré majú radi tí, ktorí milujú lwa. Biele sviečky a poháre vody alebo kvetov sú minimálne. V deň svätej alebo lwy sa zapaľujú sviečky, modlitba sa recituje.
MYLNÉ PREDSTAVY
Voodu je často mylne považovaný za temný kult a formu „čiernej mágie“ založenej na rôznychpoverách. V populárnom vedomí je s ním spojená myšlienka zombie a prepichnutia bábik. Zombie pochádzajú z pôvodných afrických náboženstiev a na Haiti je to bezvýznamná časť magických názorov, ktoré koniec koncov súvisia s činnosťou bokory, čarodejníka,nie kňazského voooo. Použitie bábik sa objavuje v mágii celého sveta, najmä na liečbu založenú na určovaní tlakových bodov ako v akupresúre. Nepoužívajú sa v haitskom voodoo, hoci Louisiana Voodoo ich používa. Spojenie medzi týmito praktikami a náboženstvom Voodu sa pravdepodobne stalo verejným poznaním prostredníctvom hororových filmov.